27 sep. 2015

Road rage

Igår fick mina barn ser prov på hur mamma drabbas av road rage. Eller snarare skyddsvägsraseri.

Nuförtiden rör vi oss alltså rätt mycket på cykel, särskilt när vi ska runt här på ön. Det är snabbare än att promenera och lättare än att ta bussen. Dessutom är det bra motion och nånting alla tycker är roligt. Tyvärr gnager några saker mig ändå när vi är ute, eftersom jag inte har helt stenkoll på reglerna - kanske nån kan upplysa mig?

Till saken hör att vi ofta cyklar på trottoaren, eftersom det ju inte på långa vägar när finns cykelbanor överallt dit man vill, och jag är inte bekväm med att cykla på bilarnas körfil med småbarn. Lagen säger väl dessutom att under 12-åringar får (ska?) cykla på trottoaren.

Problem 1: Eftersom jag är rejält över 12 borde jag då kanske hålla mig på vägen, medan barnen cyklar bland fotgängarna? Men det känns ju inte alls hållbart, jag måste ju ha koll på dem och cykla i deras omedelbara närhet. Vi hålls därför alla i en grupp, eller rad, på trottoaren. Synpunkter där?

Problem 2: Har hört att man ska leda cykeln över skyddsvägen. Eller ja, det fick jag höra igår, högt och tydligt, och halva resten av Drumsö också tror jag, då en man kom körandes en bit ifrån samtidigt som vi skulle över. Jag såg att han noterat oss, och såg att han saktade in, så jag vinkade åt de andra att komma efter mig över skyddsvägen och började igen trampa på. Då tvärnitar han demonstrativt och hoppar ut ur bilen och gastar nånting om att jag tydligen VILL bli påkörd när jag gör såhär, och vet jag inte att man inte får cykla på övergångsställen. Sedan följer en stunds ilsken munhuggning* mitt på gatan innan vi skiljs åt som ovänner.

Här lyder min frågeställning: Även om han hade rätt, att man i princip ska leda cykeln över skyddsvägar, så räknas inte barn på cykel i det här fallet som fotgängare? Kan de cykla på, eller ska de också hoppa av och leda cykeln? Och var går gränsen? Ska en tre-åring på trampcykel också göra det? Eller en 7-åring på scootti?

Oberoende om han hade rätt eller inte tycker jag han var en skitstövel, eftersom han helt klart registrerade oss på långt håll och såg våra intentioner att gå över gatan - det kändes som om han bara ville få nöjet att lära oss veta hut.

*för en gångs skull tappade jag inte noterna utan kunde attackera tillbaka direkt, och dessutom på korrekt finska - kände mig nöjd, trots den jobbiga situationen. Vanligtvis blir jag så paff över folks illvilja att jag inte kommer på poassligt genmäle förrän långt efter.

4 kommentarer:

Sofia sa...

1) ja, dina barn får cykla på trottoaren men du borde cykla på gatan. I praktiken funkar det inte, och vi brukar alla cykla tillsammans på trottoaren så att jag cyklar sist ifall det bara är barnen och jag. Är vi alla tillsammans brukar vi cykla 1 vuxen först och en sist.
2) ALLA bör ALLTID leda över skyddsvägen. Är det en Pyörätienjatke, dvs en skyddsväg för cyklister får man cykla, men har då väjningsplikt från båda hållen. bara bilar som svänger mot övergångsstället behöver väja. Men ja, vuxna, barn, trehjuling och kikkis leder sitt "åk" över gatan. Då du leder cykeln över gatan är du fotgängare och har förkörsrätt. Detta för att "ge tid" åt bilisterna att reagera, och för att skapa trygga trafikvanor åt alla på sikt. På Cykelvägen har även cyklister väjningsplikt vid busshållplatser och övergångsställen. Jag skriver ut alla regler jag kan här, eftersom jag just lärt mig dom själv, inte för att peka finger :)
3)Nej, Gubbar får inte stiga ur bilen och skrika åt folk. En gubbe försökte en gång knuffa omkull mig. Tur att jag såg att det var något "fel" på honom och hade förberett mig, annars kunde jag ha skadats allvarligt då han hoppade mot mig och tog i. Skrämmande var det ändå, och hjälpte inte alls mot mitt växande gubbförakt.

Anonym sa...

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyoratien-jatke-ei-ole-suojatie

Hej, den här sidan beskriver problematiken ganska bra och kommentaren du fått ovan är korrekt. Gäller alltså att hoppa av cykeln och leda den över vägen då är man en fotgängare och bilarna skall väja!
H. Bilisten

Linda sa...

Ja, jag misstänkte ju nog att det var som ni säger. MÅste väl ta tag i mitt cykelbeteende då bara, och lära ungarna att göra rätt. Men cykla på trottoaren när jag har barnen med, det tänker jag fortsätta med. Inte kan jag, med en unge bakpå i barnsits, cykla på körfilen medan de övriga vinglar på där på trottoaren, nope.

Anonym sa...

Trevligt att höra att det finns andra som gapar på gatan också, hahah xD. Ibland undrar man vad som händer med "dom-tysta-finnarna" då dom sätter sig bakom ratten, jisses vilka uppkäftiga typer vi stött på!