6 feb. 2015

Åtjen harasjo och sehr gut

I februari får man smälla i sig en massa gott; igår var det Runebergsdagen, snart är det fastlagsbulledags... Och som salt mat kan man gotta sig i blinier!

När jag var liten tyckte jag inte alls om dem, dehär små boveteplättarna, utan envisades med att behandla dem som vanliga plättar och åt dem med sylt eller sirap - vilket inte dessvärre heller var så jättegott. Men nu har jag äntligen lärt mig att uppskatta dem, och häromdagen då vi hade min bror med familj på middag så bjöd vi på blinier.

Jag gjorde dock ett klassiskt misstag, och googlade fram ett par, tre olika recept, som jag försökte mixa ihop och följa lite paralellt. Stressen då jag insåg att gästerna skulle komma om två timmar och det stod att smeten skulle jäsa i 6 timmar! Nåväl, det blev bra till sist, men lite onödig hjärtklappning fick jag. Så gör det lite lättare för er och bara välj ett bra recept från början!

Rom, rödlök, smetana och det bästa - fiskröra!


Vinet jag bjöd till var en tysk riesling, "Von Unserm" heter det och kommer från Rheingau. Det kostar 15,20€, och är torrt, syrligt och fräscht som passlig motvikt till den feta smetanan, det skirade smöret och laxen i fiskröran.

Inga kommentarer: