18 dec. 2014

Högt och lågt

Peppe skriver om hög- och lågkultur, om hur det är okej att blanda hejvilt. Det tycker jag också, och jag tror faktiskt att det är bra att inte vara så kritiskt och sålla alltför hårt, utan att istället utsätta sig för så mycket som möjligt och av alla sorter - det är så sinnena stimuleras, och inte bara stryks medhårs liksom. Att bara uppleva sånt som man vet att man uppskattar är snudd på fegt, man ska kunna utmana sig själv också och lära sig nytt. Och det samma gäller barnen - våga prova olika saker, även om ni inte är säkra på att det kommer att vara en omedelbar hit!

Flicka i röd sammetsklänning
 För några dagar sedan var jag med äldre dottern, som är 4,5 år, för första gången på balett på operan. Vi såg Nötknäpparen, och hade en alldeles super kväll. Stämningen på operan är så fin och högtidlig - alla är uppklädda till tänderna, personalen står rak i ryggen och välkomnar en artigt, ögon tindrar av förvantasfullhet hos både stora och små. Man kan inte bete sig hur som helst, och man måste orka sitta tyst och stilla ganska länge. Men trots dehär ganska strikta ramarna klarade sig flickan jättefint, och där hon satt i min famn (vi hade fantastiska platser på första balkongens främsta rad, men räcket var ändå ganska högt för en som bara är lite över metern lång) och jag sufflerade händelseförloppet åt henne, imponerades av de duktiga dansarna, pekade ut instrumenten i orkesterdiket och vi beundrade de vackra kulisserna och dräkterna tillsammans, såg jag hur hon njöt - en helt magisk känsla som jag minns från min barndom då jag gick på operan med min egen mamma.


The Gator and the Girlz

Igår var vi på Arne Alligators julkoncert på Arbis. Där fick barnen dansa loss, springa av sig, hojta och härja och glädjen stod högt i tak. Nånting diametralt motsatt till vår operakväll, men likväl en rolig och viktig upplevelse det också. Friare, skrattigare.

Så mix it up! Allt behövs, och allt utvecklar och stimulerar på sitt sätt. Samma tror jag gäller litteratur och läsning, särskilt för barn. Det är för en gångs skull inte kvaliteten som är viktig utan kvantiteten. När vi går till bibban lånar vi kassen full av alltmöjligt, utan att sålla särskilt mycket - bara det är någotsånär åldersenligt. Och så läser vi - läserläserläser, varje dag. Sagor som man lär sig av, klassiska, moderna, sagor med mycket bilder, och såna med mest text, helt hömppä Disney-prinsess-sagor, och Elsa Beskow-sagor som stått sig i nästan hundra år redan.

 Ibland konstaterar vi att "nå det var en ganska underlig bok det här", och "den ids vi inte låna fler gånger", och det är okej det också. Andra har vi lånat hur många gånger som helst för att den blivit en favorit. Det är inställningen och nyfikenheten som väcks, fantasin och läslusten som är pudelns kärna, inte bara innehållet.




3 kommentarer:

Anonym sa...

precis det här tankesättet är så himla viktigt. för jag tror att om det nu finns några verkliga klassklyftor i det här landet så är det på grund av det att det finns föräldrar som orkar och är villiga att ständigt lära barnen nåt nytt och sen finns det föräldrar som inte riktigt gör det (nu menar jag inte att man måste ta barnen med sig på operan, det räcker att man kommer ihåg bibban).

fua sa...

Här blandas det också opera och disney on ice (döm om min förvåning då Opera är det populärare alternativet). Bibban är vi sämre på, men vi läser nog dagligen och allt möjligt underligt. Det konstiga är att att man är tvungen att censurera och sålla ganska mycket i dom böcker som kommit från vår barndom. Det är N-ord, våld och häxor som bränns på bål, inte alltid helt ideala som natisagor precis...

Linda sa...

Anonym, håller med - och dessutom finns det en hel del riktigt fina gratis evenemang för barn, förutom bibban då - så det måste inte ens vara en klassfråga.

Fua, disney on ice är ännu på o-upplevt-listan, men har nog tänkt på det också. Haha, det har hänt mig SÅÅÅ många gånger, att jag varit tvungen att mittiallt ändra på orden eller till och med själva historien då vi läst - ibland kan man prata sig riktigt i påsen för att försöka få till det till dagens standarder, haha! :D