14 aug. 2014

Kattfolket!

Ni som vet, hjälp nu en kattstackare. Och mig. Nu när vi är tillbaka i stan så inbillar jag mig att Pepsi-katten är fruktansvärt uttråkad. Hela sommaren har han fått gå lös utomhus på dagarna, och plötsligt är han instängd på knappa 90 kvadrat i stan. Han tillbringar dagen med att gå från fönster till fönster och titta ut, varvat med att sova. Inte heller är han riktigt nån kelgris, som skulle njuta av att bli krafsad och klappad. Han kan (av artighet, känns det som) komma och buffas lite, och låta en stryka sig en liten stund i förbifarten, men aldrig några långa gos-sessioner. 

Vår Pepsi Max

Jag tycker så synd om honom, han borde ju få motion och stimulans (tack gode gud för ungarna som orkar leka med honom i varje fall!) - eller? Vi har prövat ta ut honom på gården i sele+koppel, men det har inte varit nån stor succé.

Så ni med inne-katter, vad roar sig era kissor med, och vad sysselsätter ni dem med?

3 kommentarer:

Anonym sa...

''F´låt,f´låt...det kan vara att jag har fel;
men vår egna erfarenhet var den att vår innekatt Hobbe(som vi hade i stan )
aldrig repade sej efter att den hade prövat på det ljuva livet som holmkatt. Den tassade och tassade och var sorgen och förebrående,kändes det som.
Kattor gillar nog, precis som många andra,frihet...
Och han valde friheten...:(

veronica sa...

Detta kunde kanske vara något
https://www.youtube.com/watch?v=tLt5rBfNucc

Linda sa...

Hej! Jag känner väl igen det där med att tycka synd om katten. Vår katt har alltid varit innekatt, men den har nu tillbringat hela juli i Korpo och har svårt att godkänna livet som innekatt. Tänkte dela med mig av några tips:

- Laser! Kan köpas på djuraffärer, vår katt springer efter den som en galning.

- Aktiverande leksaker t.ex. en boll där du sätter in torrfoder. Finns många olika varianter! En sån kan man fylla när man ska till jobbet.

- Klätterträd. Katter älskar att klättra och vara högt uppe. Peka lasern högst upp så får ni fart på kissen.

- Använd fantasin med leksaker. Några hits hos oss: Sugrör, slickepinne, kotinaru, papperspåse och orangea plastägget i kinderägg. Vanliga leksaker intresserar inte vår katt.

- Prova ha selen på katten inomhus ibland bara så att den vänjer sig vid den. Vår katt står och jamar vid dörren då den vill gå ut, och spec. nu efter Korpo försöker vi ta ut den dagligen. Det är det roligaste och mest stimulerande för den.

Hoppas ni har någon hjälp av mina tips! Lycka till!