13 aug. 2014

DIY-projekt: käpphäst

Vårt husbolag är ganska aktivt, och än är det gårdstalko, än är det grillfest. Idag var det sommaravslutning med knytkalas och käpphästtävlingar. Ända sen jag och sonen i våras spanade in dehär hästarna i Kabelfabriken så har tanken om att sy nåt liknande gnagt i bakhuvet - och nu fick jag ju den perfekta anledningen. Vi har visserligen flera käpphästar från förr, men två är på landet, och den tredje som finns i stan ser inte mycket ut för världen och skulle knappast kamma hem några priser nånstans.

För såna här grejer krävs inga mallar, att rita på fri hand och med "fiilis" går bra
Således skaffade jag en rundlist* från K-Rauta (kostade tre euro) att ha som skaft, klippte ut och sydde ihop två hästhuvuds- och öronliknande tygbitar med lite garn till man och pannlugg, och fyllde detta med en slaktad ikeadyna.
Meet Mimmi!
Slutligen sydde jag på knappar till ögon och några band till ett träns och tyglar. Alla tyger, garn, knappar och band hade jag hemma från förut, så ingen extra kostnad eller besvär tillkom.

Vi hejade på nummer tio, som tävlade i klassen "låga hinder"

Dottern hade inte varit med om maken till lyckat kalas, och sover nu sött med kraken brevid sig i sin säng.Till och med vädret hade vi tur med - soligt, om än lite blåsigt, och så en halvtimme efter att vi kommit in för läggdags så började det dundra och ytterligare några minuter senare öste regnet ner.

*ett tips: det lönar sig att förankra listen i huvudet på nåt sätt, annars åker den lätt omkring, vilket inverkar negativt på hästens "hållning".Jag fyllde en liten plastpåse med samma vadd jag använde till det andra, och tejpade en massa målartejp runt den, så att den blev som ett litet klot och satt stadigt fast i listen. Titta här så ser ni hur jag menar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Perfekt! Såna ska vi också laga, tack för tipset :)