23 maj 2014

Fredagstipset: några goda "gröna" viner

Jag blev ombedd att tipsa om eko-viner, så här kommer några jag smakat på den senaste tiden:

Savia Viva A Organic Tinto har blivit en vardagsfavorit hos oss. Det spanska vinhuset som gör det här mustiga, mjuka och lätt kryddiga vinet heter Parés Baltà, och de är såpass gamla i gamet (sedan 1700-talet, kan ni förstå?) att de har rätt bra koll på vad de pysslar med.

Vill man ha ett luomu-lådvin i lite mer konservativ stil kan man prova det franska Ogier Côtes du Rhône La Promesse. Promesse betyder löfte, och rhône-området utlovar oftast rätt syrliga, lite peppriga viner som passar bäst med mat. Prova på piknik med tex charkuterier!

Häromdagen blev jag bjuden på ett spännande vitt vin - Adobe Gwurztraminer Reserva från Chile, och blev glatt överraskad. För det mesta odlas druvan gewurztraminer i europa, typ Alsace och Tyskland samt Österrike, men denhär var inte tokig alls. Lagom torr och syrlig, lite kryddig och med en dröjande, perfekt balanserad smak. Mjuka ostar och gräddiga pastarätter borde vara gott till!

Hinner dessvärre inte skriva ner fler nu, eller vad jag tycker om ekologiskt odlade viner - här är en liten tös på min arm som fodrar min uppmärksamhet snarast!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Tack för tipsen! Ska pröva med fram! Ska nästa gång i alko ta mod till mej o fråga råd!

Linda sa...

Jo gör det, det är faktiskt en av de saker jag saknar mest i mitt jobb idag, att få ha så mycket kontakt med "vanligt folk", de som köper vinerna. :)