16 apr. 2014

Sparrisdags, hurra!

Älskar sparris, och att använda säsongsgrönsaker känns alltid bra. Igår gjorde jag, min namnsdag till ära, Hannas och Amandas "Lyxcarbonara" från kokboken "Magisk sommar" - mycket gott!



Du behöver (4 port):
400 g pasta
280 g bacon
1 gul lök
250 g grön sparris, färsk eller fryst
4 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
100 g parmesanost, riven
2 vitlöksklyftor, hackad
salt och svartpeppar


Gör så här:
Börja med att sätta på en stor kastrull med vatten och salta ordentligt. Koka pastan enligt förpackningens anvisningar. Tärna baconet och finhacka löken. Stek bacon och lök. när baconet är knaprigt, släng i sparrisen som delats i mindre bitar. Knäck äggen i en bunke, blanda med grädde, ost, vitlök, en nypa salt och svartpeppar. Häll den avrunna nykokade pastan i stekpannan med bacon, lök och sparris. Slå på äggblandningen och rör om försiktigt över svag värme. Servera på ett stort fat eller i en skål, riv på mer parmesan och avsluta med nymortlad svartpeppar.

Vad annat kan man göra med sparris? Paj och parmesaninlindad kan jag, men vad mer?

2 kommentarer:

Kugge sa...

Min favorit är absolut sparrisrisotto! Och så sparris med pocherat ägg. :)

Linda sa...

Sparrisrisotto ja, det hade jag glömt, tack!