11 dec. 2012

Haute Cuisine - foodiefilmen

Det damp för en tid sedan ner en inbjudan på hallgolvet till förhandsvisningen av filmen Haute Cuisine ( Les Saveurs du Palais på franska), och utan hemskt stora förväntningar tog jag min kompis Sara som avec för att se den. Och nu är jag helt lyrisk, och har time-travelled 25 år tillbaka i tiden till min barndoms landskap och matkultur. Det kändes så sympatiskt och äkta, så franskt* och naturligt.


Minns ni filmen om Julia Child? Om ni gillade den så tror jag den här faller i samma kategori. Jag rekommenderar varmt att ni går och ser den - släpps den 28.12.!

*LCHF-are och andra matkrånglare göra sig icke besvär helt enkelt - här smusslas inte med kolhydraterna eller vinet. Okej, nu får jag kring öronen, men låt komma.

2 kommentarer:

Soffa sa...

Åååååh, har du bott i Frankrike som barn? Vi spenderade många somrar hos kusinerna i Italien, och det hör till mina bästa minnen från den tiden.

Linda sa...

Jo, jag växte delvis upp i Haute-Savoie, det vackraste stället i världen, med höga snötäckta berg, och dalar fyllda av kossor och blommande, röda vallmor.