3 juni 2012

Sushi-etikett

Det blev sushi till lunch också. Jag åker till landet imorgon, och stannar där en vecka, så jag är tvungen att ladda upp med lite urbana fenomen* nu.


Jag och maken diskuterade sushi-etikett igår då vi besökte Sushibar + wine på Borgbackens Kattila. Jag har för mig att jag gör alldeles fel när jag inmundigar dessa små läckerbitar nämligen, för jag tar en bit ingefära och en klick wasabi och placerar på biten, och sen doppar jag hela hoiton i sojan. Jag har för mig att man ska ta ingefäran MELLAN tuggorna, för att rena paletten, som man säger på vinnördsspråk. Min man påstod att man ska ta en skiva ingefära och pensla på sojan med den. Och min kompis Johanna, hon brukar blanda in sin wasabiklick i sojaskålen. Hur brukar DU göra?  

*tänkte mig ett bio-besök ikväll också, Audrey Tautous nya

8 kommentarer:

Fru F sa...

Jag blandar wasabin i sojan och sätter ingefäran på sushibiten SAMT äter den mellan bitarna. Jag älskar ingefära!

Hanna sa...

Jag har också undrat lite hur man skall göra... Själv äter jag ingefära mellan bitarna. Har också för mig att det skall neutralisera emellan olika sorters smaker. Jag sätter en liten klicka wasabi på sushin som jag sedan doppar i soja. Fast kanske det inte finns någon etikett?! Kanske man får äta som man själv vill...

Anonym sa...

Enligt vår japanske vän så skall wasabin i sojan, endast fisken skall doppas i sojan (det tycker jag personligen är alldeles för svårt....så jag doppar hela hoiton dit) och ingefäran skall inmundigas mellan sushibitarna så att varje smak kommer till sin rätta.

N&M's mamma

Sanna sa...

Wasabi i sojan och ingefära mellan bitarna. Jag har också hört att riset inte ska dränkas i sojan utan att bara fisken ska doppas. Men som här ovan, tycker jag också att det är för krångligt. Älskar sushi!

Helena S sa...

Slänger äckelfäran långt bort, smetar wasabin på sushi å doppar i soyan.

Linda sa...

Haha, det verkar finnas nästan lika många sätt som det finns folk! Ingen japan som läser min blogg och kunde barmhärtiga sig över oss okunniga västerländska slafsare?

Smulan sa...

Exakt så som du gör. Blir alltid lite mobbad när jag "bygger" mina små sushi-burgare, vet att det egentligen inte är rätt. Men jag tycker det blir smakrikast så :)

Melli sa...

Wasabin i sojan, ingefära mellan tuggorna. O det doppas nog redigt i sojan, om inte man har massor med wasabi i, då får man ta det lite lugnt för att inte sitta där och grimasera. ;)

Fast efterom jag bara ätit sushi EN gång på restaurang (vi brukar göra själva) så struntar jag i om det är rätt eller fel och bara njuuuter! :)

Ha det så super,super skönt i skärgården!