26 apr. 2012

Boktipset är tillbaka!

Det var länge sen jag skrivit om nånting jag läst, men nu då jag inte har många sidor kvar av "Jag älskar dig inte" av Christina Stielli tyckte jag den var värd att nämna här på bloggen. Fastän det är många år sedan jag separerade från min sons pappa märker jag hur väl jag känner igen känslorna, hur de sköljer över mig pånytt, då de beskrivs genom en annan människa som upplevt samma sak, i svart på vitt.

Pärmdesignen tilltalar mig inte alls, tyvärr. Men innehållet får väl godkänt.

Handlingen är det inget extra med - en man och en kvinna skiljer sig ganska abrubt, och känslorna bearbetas ur kvinnans perspektiv. Men alla dedär tankarna om hämnd, självnedvärdering, skuld, svaghet, illamående, skam, oro och you name it - till att hitta tillbaka, få fotfäste i vardagen igen, och till och med bli lycklig finns med där, och dessutom otroligt väl beskrivet. Nyttig terapeutisk läsning, tyckte jag.

2 kommentarer:

Softy sa...

Hurra! Vin i all ära men jag tar alltid minst lika gärna emot boktips också! :) Tack för detta. En bok jag helt klart måste läsa.

Linda sa...

Alltså litterärt är det ju ingen tungviktare förstås, men känslorna beskrivs väldigt bra. Igenkänningsfaktor och det, du vet. Tyckte jag måste säga det, när jag vet att du läser ganska mycket annars!