14 mars 2012

Om Pinterest

Jag har hängt där en tid, helt i lugn och ro, och bläddrat bland fina bilder, recept, pysseltips och småmysiga fjantigheter. Klickat på "like" och "repin" nu och då för att spara sånt jag gillar extra mycket.

Men på senaste tid har jag fått lite illa att vara då jag ser att listan på folk som "följer" mig växt. Jag själv har egentligen inget behov av att följa nån annan där, och jag vet inte vad etiketten säger - borde man det, av artighet liksom? Men jag skulle helst av allt bara vara ifred, för mig är det inget interaktivt forum där man umgås med andra, i motsats till fb, twitter och kanske LinkedIn. Jag vill bara titta på fina bilder där, vems de är spelar ingen roll*. Och på listan finns många bekanta som jag inte alls förstår vad de skulle ha för intresse av att veta vad jag har tänkt pyssla med ungarna till påsken eller vilken kjol jag gillar. Varför följer de mig?

Finns ni på Pinterest? Vad gör ni där? Vad har ni för tankar?

*och så är det ju problemet med upphovsrätten också, som Svenskan skriver om.

3 kommentarer:

Housewife sa...

Jag känner precis som du! Hoppas någon kan förklara för dig/mig hur man BORDE göra och varför...?

Hanna sa...

Jag följer folk som inspirerar mig och har liknande smak och intressen. Inte för att jag är nyfiken. Vem som pinnat vad är också helt irrelevant för mig... Inte vet jag nu om det är så man BORDE göra men så gör jag. Sen struntar jag i att kommenterar eller få kommentarer. Det är inte det som är vitsen med Pinterest för min del i alla fall, utan enbart ett lätt och bra sätt att spara inspiration och själv inspireras av andra...

Fager Dam sa...

Helt samma här, jag är jätte asocial på pinterest och tumblr. Har dem bara för att samla på länkar och bilder.