8 feb. 2012

En provning

Igår gick jag på en provning med Côtes-du-Rhône -tema. Nyttigt och intressant att lära sig mer om hur de olika jordmånerna påverkar den slutliga produkten. Fransmännen är ju erkänt stolta över sin "terroir", dvs det unika geografiska området där druvorna växer, men jag har aldrig satt mig in i precis hur dessa jordmåner skiljer sig från varann inom ett ganska begränsat område, som i Rhône-dalen till exempel.


Vi började med denhär bunten röda, och avslutade sen med några vita - ovanligt, minst
sagt.
Producenten menade att det är bra att "rensa paletten" på så sätt. Vanligtvis skulle
jag inte
ha hållit med, men jag fick finna mig motbevisad, för det funkade.

Mina favoriter under kvällen var Ogier Cornas Les Reillots 2006 och Clos de l´Oratoire des Papes 2009, som torde komma till Alko till påsk. Eventuellt återkommer jag till dem nåt tag.

1 kommentar:

Helena S sa...

Oj så avis jag blir! :)