3 maj 2011

Mother of the year

Medan sambon befinner sig i Schweiz på nån skattebetalarfinansierad resa* försöker jag hålla uppe hemmaidyllen på egen hand, och bestämmer mig för att göra livet lite intressantare och svårare än vad det skulle behöva vara. Jag kunde ha gått till Hesburger eller McDonalds, fått maten färdigt serverad för en minimal peng och antagligen ha fått sitta i lugn och ro med en tidning medan lekhörnan gjorde sitt jobb efter MäcMåltiden. Men nej, jag slavar i timmar i köket med att steka egna biffar, vispa majonnäs från scratch** och krydda fransiskar och gudvetvad. När jag äntligen fått födan på bordet tar det inte mer än fem minuter, och cirka 1/5 del av portionen förrän kidiusen påstår att han är stoppmätt och tackar för sig. Värt mödan?



* nå, Yle -jobbresa då
**det lyckades INTE på första försöket med olika varma ingredienser, grr...

4 kommentarer:

marica sa...

Altså, du höjer nog ribban för oss alla med egengjord majonäs...duktigt!½

Lilla Mia sa...

Jag brukar också sporta med egenlagad majonnäs, det går bättre och bättre för varje gång! :) Skar den sig eller vad hände?

hakuna sa...

Jag vet inte om det är common knowledge, men om majonnäsen skär sig så kan man rädda den genom att hälla i lite kokande vatten. Har min mormor, hushållslärarinnan, lärt mig.

Linda sa...

Marica, det var INTE meningen att höja ribban, är helt emot sånt egentligen. Man ska inte göra saker på ett svårt sätt när det finns ett enkelt sätt. Men det kändes rätt att fixa egen majonnäs just då!

Mia, jo, den skar sig och blev äckligt grynig halvvägs. Det lär ska hända lätt om äggen är kalla och oljan varm.

Hakluna, är det sant? Det vill jag testa, måste se till att den skär sig nästa gång!