7 mars 2011

Bra va!

Lagom till kvinnodagen får jag ett mail där det - fritt översatt- berättas att riksdagen äntligen godkänt ett ändringsförslag (som bl.a. Amnesty kämpat hårt för) som innebär att ett samlag mot någons vilja också klassas som våldtäkt då offret är tex slocknat eller förståndshandikappat*, eller i andra fall då offret inte är kapabelt att förmedla sin önskan eller vilja. Och det är ingen liten finjustering det är frågan om, utan en klar signal om att våldtäkt aldrig någonsin är okej och aldrig någonsin är offrets eget fel.

*känns gammaldags att säga så, men hittar inget korrektare ord just nu

4 kommentarer:

Miisa sa...

Den korrekta benämningen är idag "Person med funktionshinder".
Idiot -> Utvecklingsstörd -> Utvecklingshämmad -> Person med funktionshinder borde vara Finlands benämningar. Eventuellt har det funnits en korrket benämning till men jag kommer inte på vad det är just nu. Idag använder vi iallafall Person med funktionshinder, personal inom omsorgen har svårt att greppa den här benämningen eftersom vi känner det så att det syftar på ett fysiskt hinder.

Mvh, Miisa

Linda sa...

Tack Miisa, det var det ordet jag sökte efter.

Anonym sa...

kognitivt funktionshindrad är den term man nuförtiden lär ut, iaf inom psykologin

popcorn sa...

Det var på tiden!! Jag blir riktigt mörkrädd när jag tänker på att vem som helst har rätt att ge sig på mig utan straff om jag har slocknat. Brr.