2 mars 2011

Boktipset

Den här boken har jag läst riktigt länge, och njutit av varenda en av de nästan 600 sidorna. Eller nästan, det tog lite tid att komma in i historien, men sen kunde jag inte släppa den.



Cutting for Stone heter den på engelska, och är skriven av Abraham Verghese. Den är berättelsen om Marion och hans tvillingbror Shiva, som växer upp i Etiopien. Förenade vid födseln som siamesiska tvillingar blir förlossningen för mycket för deras mor, en indisk nunna, och deras far, den brittiska kirurgen flyr fältet mycket snart. De blir omhändertagna av ett kärleksfullt par, och får tillbringa sin barndom på sjukhusområdet. På ett djupare kunde man säga att den handlar om att växa upp och hitta sig själv och sin kallelse. Jag tyckte att språket var fantastiskt, miljön intressant (mycket sjukhus, medicinska termer, diagnoser osv), och geografiskt och historiskt allmänbildande - jag själv visste inte mycket om Etiopiens och Eritreas gemensamma historia åtminstone, kanske gör ni det. Men dethär är ingen bok man ströbläddrar igenom, den tar tid. Och får göra det, är värd det.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Tack för tipset! Och härlig tisha förresten, från Stockholm?

AnnaK sa...

Skall gå och kolla om man får den på adlibris, vi ska snart åka på resa och flygläsning är ett måste:)

Linda sa...

Hanna, tack! Nä, faktiskt inte - den här hoppade på mig och bönade om att få följa med mig hem när jag tog en sväng i HM häromdagen.

AnnaK, jag beställde min därifrån. Och hej trevlig resa!