18 dec. 2010

Terapi

Som motvikt till allt håsande och köande i butikerna rekommenderar jag brödbak. För mig är det den bästa terapin efter att vara ute i skogen. Men no worries, jag fattar också att vi alla är olika, endel kan bli mera stressade av att stå i köket och klotta med deg - men just därför ska jag dela med mig av ett super recept på jullimpa! Enkelt, inget knådande, och ljuvligt gott.


Degen jäser, då går 6-åringen alltid omkring
och viskar, för man får inte "störa degen"


Tre små limpor sida vid sida


Sen ska det vara riktigt smör på hörni!



Saras jullimpa:

-75 gr jäst
-1 l surmjölk
- 3 dl malt (kaljamallas i orange påse)
- 3 tsk salt
- 3 dl sirap
- 3 dl havrekli
- 3 dl rågmjöl
- 10 dl vetemjöl

Fyller 3 avlånga brödformar!

Smörj formarna med smör. Värm surmjölken till 37 C i en stor kastrull, blanda sedan i malten. Smula i jästen och vispa riktigt hårt så den löser upp sig ordentligt. Tillsätt salt, sirap, kli, rågmjöl och till sist vetemjölet, allt medan du blandar. Degen ska vara ganska grötig! Låt sedan jäsa i kastrullen i c 30 minuter. Häll över i brödformarna och jäs ytterligare 30-45 min. Grädda i ugnens nedre del först i 175 C i 30 minuter, sänk sedan till 150 C, täck formarna med alu-folie och grädda i 1 h till. Låt svalna utan form på galler, och pensla till sist med en blandning av 50-50 vatten och sirap för fin glans.

5 kommentarer:

morzan sa...

Åh så det ser ljuvligt ut! Har aldrig provat baka bröd men måste nog ta och prova nån dag snart. Då ska dethär receptet vara det första.

Anonym sa...

Bra namn på receptet ;)

Linda sa...

Morzan, vilken ära! Och det här är på riktigt ett huippu recept, can´t go wrong!

Anonym, klart det! Inte kan jag ju roffa åt mig äran helt inte. ;)

Anonym sa...

Min mamma ( och jag nu också) har bakat detta bröd i snart 20 års tid året om! Vi kallar det för skärgårdslimpa, ; samma skärgård som din by the way.... Om man vill ha mjölkfritt bröd så går det utmärkt att ersätta surmjölken med apelsinjuice, slutresultatet blir det samma !
God jul!

Fru F sa...

Jep, garanterad succé. Har fyra stycken i frysen och väntar sedan förra veckan. God jul och njut av din ledighet!