22 dec. 2010

Ersättning och annan ersättning

Undersöker lite alternativ till vanlig mjölk* här i hushållet. Nu kan jag kruxa bort några på listan, för Rainbows Ekologiska Sojadryck var helt odrickbar, och Keijus Havredryck var bara snäppet bättre. Känner ni till nåt alternativ som på riktigt smakar ok?



* som innehåller mjölkprotein, varav ett är kasein, som kan bli till kasomorfin
hos endel barn, och skicka dem uppåt väggarna av vildhet och trots.
Jag nämner inga namn, men jag känner en sån lite kille.



EDIT 5 minuter senare: Det funkkar tydligen inte ens i kaffet, där skär det sig. Urk.

7 kommentarer:

catariina sa...

Alltså jag känner inte till nåt, men du borde kanske kolla med shorty.ratata.fi, hon är mjölkproteinallergiker och vet väl det mesta om sånt här.

Anonym sa...

Hejsan
Min flicka har druckit Keijus rismjölk i ca 1,5 år. Hon är ju förstås van vid smaken, själv skulle jag inte dricka den!

anniam

Peppe sa...

Älskar din mycket skeptiska min.

Fotograf Niklas Gerkman sa...

Måst det drickas massa underliga substitut som inte är mjölk? Detfinns ju andra livsmedel som innehåller samma näringsämnen.

Linda sa...

Catariina, ska ta o kolla med henne, tack för tipset!
anniam, har hört att rismjölk ofta faller barn i smaken, det får kanske bli nästa då.
Peppe, hehe.
Niklas, iofs inte, men det finns få andra livsmedel som kan ersätta mjölk i vissa sammanhang, tex med gröten/flingorna, i plättsmeten, bechamelsåser och allt möjligt annat som figurerar alltsomoftast i en barnfamilj.

WM sa...

Jag tycker att Keijus havredryck passar bra till t.ex. semlor och kall kakao (inte varm av någon orsak). Något annat har jag inte använt det i åtminstone ännu. Sedan finns det Nalle chokladhavredryck (innehåller kalcium och D-vitamin) och t.ex. Pirkkas soijachokladdryck (innehåller kalcium) som smakar bra som sådana och även i t.ex. milkshake. Så dem kan man kanske använda ibland. Kanske man sku kunna göra "chokladplättar" av dem...? Jag vet inte om du hade någon nytta av det här, men i alla fall... Skulle gärna höra om du hittar andra bra ersättningar för mjölk.

Linda sa...

WM, jag använde upp nästan hela burken till att koka risgrynsgröt - det var lyckat, smakade helt som vanligt! Choko-grejerna skulle säkert slinka ner bättre, men jag antar att de är sötade, så det går liksom bort.