1 juli 2010

Nästan räknas!

Torsdag är nästan fredag, också annanstans än i Nådendal (det finns ett skumt talesätt om att nästan bara räknas på nämnda ort för er som tänkte att jag tappat tråden) - och det gör det helt legitimt för mig att presentera ett vintips! Jeeeee, alla jublar i kör nu!!!



Jag älskar Alsace-viner av alla de slag, och tror inte jag nånsin smakat på ett som gjort mig grundligt besviken. Problemet är bara priset, de är ofta över 15 euro, vilket för min plånbok översätts med "festligt tillfälle -vin". Därför blev jag utomordentligt glad över dethär luxemburgiska fyndet vid namn Thill´s Pinot Blanc för 10 euro, som i stilen påminner förvånansvärt mycket om sina dyrare kusiner. Det är halvtorrt och lite retfullt citrussyrligt, men bjuder samtidigt på mjuka inslag av tropiska frukter och lite mineralitet. Passar perfekt som aperitif, eller till diverse somriga rätter som kycklingsallad, kräftor och sushi.

In inlägget nedan ser ni på Saras min att även hon ger sitt godkännande.

Inga kommentarer: