16 apr. 2010

Ett litet litterärt inslag



Läste ut The Backpacker i förrgår, och fast den var helt underhållande och stundvis t.o.m. spännande så vet jag nu inte om jag ändå sku rekommendera den åt nån. Lite intetsägande på något sätt.

Men så började jag igår på "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein (finns nu på Galna Dagar för 3,50 euro om jag såg rätt), och jag är redan halvvägs! Okej, den är inte så tjock heller, så det där lät ju mer imponerande än vad det egentligen är. Men jag kan bara inte lägga den ifrån mig. Den är stilistiskt sett ganska enkel, med korta meningar, inga svåra ord osv, och därmed snabbläst - men innehållsmässigt...wow. Sällan man får ta del av en så djup, välbeskriven, gastkramande, kolsvart ångest. Inte direkt muntert alltså, men otroligt intressant och gripande om manodepressivitet. Är man det minsta lilla intresserad av människopsyket och psykiska sjukdomar kan jag rekommendera.

3 kommentarer:

Peppe sa...

Jag vågar inte ta barnvagnen till GD, kan jag få låna boken av dej när du är klar. Har varit sugen på den en tid nu.

Linda sa...

Såklart! Jag har stark tilltro till att jag läst ut den redan inom någon dag, så hur sku det vara att ta en fika (som din man eventuellt skulle säga?) nästa vecka? Exempelvis torsdag?

Peppe sa...

Låter som en fantastisk idé! Hör av dej!